تاریخ : جمعه 11 خرداد 1397 | 01:46 ب.ظ | نویسنده : چشم ایمان
شب قدر شبی است که قرآن در آن نازل شده است
إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ / ما آن (قرآن) را در شب قدر نازل کردیم
و این شب از هزار ماه بهتر است
لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ
شب قدر بهتر از هزار ماه است
شاید این دو ویژگی ، ویژگی هایی باشند که قبل از اسلام وجود نداشته است چون قطعا قرآن قبل از پیامبر خاتم (ص) نازل نشده بود و شاید به برکت همین نزول قرآن ،ارج و شرافت شب قدر ، تا بدین حد شده که از هزار ماه بهتر باشد . از همین رو بعضی مطابق حدیثی معتقد هستند که شب قدر مخصوص امت اخر الزمان است

در تفسیر نمونه می گوید : " صریح روایات متعددی این است که این از مواهب الهی بر این امت می باشد ، چنان که در حدیثی از پیغمبر اکرم (ص) آمده است که فرمود: ان الله وهب لامتی لیله القدر لم یعطها من کان قبلهم : خداوند به امت من شب قدر را بخشیده و احدی از امتهای پیشین از این موهبت برخوردار نبودند

لازم به ذکر است که بعد از پیامبر (ص) و نزول قران نیز شب قدر هر ساله تکرار می شود . در تفسیر نمونه می گوید : " تعبیر به فعل مضارع ( تنزل ) که دلالت بر استمرار دارد ، و همچنین تعبیر به جمله اسمیه  سَلامٌ هِیَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ که نشانه دوام است نیز گواه بر این معنی است . بعلاوه روایات بسیاری که شاید در حد تواتر باشد نیز این معنی را تایید می کند "

اما شب قدر خصائص دیگری دارد که منحصر به امت آخر الزمان نیست بلکه برای هر دوره ای لازم است . مثل مقدر شدن سرنوشت بندگان ، یا نزول فرشتگان بر حجت الهی ، از این رو در احادیث به این نکته اشاره شده است که شب قدر از ابتدای خلقت وجود داشته است :
امام جواد علیه السلام می فرماید : خدای _ جل ذکره _ شب قدر را در ابتدای خلقت دنیا آفرید و در آن شب نخستین پیغمبر و نخستین وصی که باید باشد (آدم و شیث) را آفرید (وجود آنها را مقدر ساخت ) و حکم فرمود که در هر سالی شبی باشد که در آن شب تفسیر و بیان امور تا چنان شبی در سال آینده فرود آید ، هر که آن شب را انکار کند ، علم خدای عز وجل را رد کرده ، زیرا پیغمبران و رسولان و محدثان جز بوسیله حجتی که در آن شب به آنها میرسد با حجتی که جبرئیل علیه السلام ( در غیر آن شب ) برای آنها می آورد ، قائم نشوند و به پا نایستند ( زیرا برنامه رهبری خلق و علم بدون اختلاف را در آن شب بدست می آورند )

راوی می گوید : عرض کردم : جبرئیل یا ملائکه دیگر نزد محدثان هم می آیند ؟ فرمود : اما نسبت به پیغمبران و رسولان صلی الله علیهم که شکی نیست و نسبت به غیر ایشان ، ناچار باید از نخستین روز آفرینش زمین ، تا پایان جهان حجتی برای اهل زمین بوده باشد که خدای تعالی تفسیر امور را در آن شب بر محبوبترین بندگانش نازل فرماید به خدا سوگند که جبرئیل و ملائکه در شب قدر آن امر را برای ادم آوردند و به خدا سوگند که آدم نمرد ، جز اینکه برای او وصیی بود و برای همه پیغمبران پس از ادم امر خدا در شب قدر می آمد و برای وصی پس از او هم مقرر شد . بخدا سوگند که هر پیغمبری از آدم تا محمد صلی الله علیه و آله در آن شب مآمور میگشت که بفلان کس وصیت کند (شخصی را وصی خود کند )
1 در المنثور ج 6 ص 371
2تفسیر نمونه ج 27 ص190
3الکافی ج 1 ص250




  • دانلود کتاب
  • قالب میهن بلاگ
  • div class=top-BlogTitlediv class=top-BlogTitle